Persoane interesate

luni, 17 octombrie 2011

Michelangelo, agonie si extaz

Michelangelo Buonarroti (1475 – 1564) - pictor, sculptor, arhitect, poet și inginer al Renașterii italiene.
Auzisem demult de Michelangelo și câteva dintre capodoperele lui, dar admirația mea are baze literare - abia după ce am citit Agonie și extaz de Irving Stone (o carte pe care v-o recomand) am căutat cu mai mult interes lucrările lui Michelangelo.
Voi începe cu câteva picturi și sculpturi și închei cu unul dintre sonetele lui Michelangelo (aici a luat-o înaintea lui Shakespeare :)
 Capela sixtină (în acest caz imaginea e foarte săracă, chiar trebuie văzută la fața locului)
 Crearea lui Adam
 Crearea Evei
Păcatul original
 Judecata de Apoi
 Sibila din Delfi
 David
 Grații
 Mormântul lui Lorenzo de Medici cu Zi și Noapte
 Moise
 
Pieta
Închei cu unul din sonetele lui Michelangelo (l-am găsit fără titlu, iar în colecția de poeme pe care am răsfoit-o eu în engleză pe google books  erau doat numerotate)
"Redă-mi în suflet clocot orb de ape
Şi chipului virtutea ca să pară
Un înger, ca în vremi de-odinioară
Când frâu-nvăpăierii sta să-mi scape!
Du paşii mei de oboseli aproape,
Paşi azi înceţi când anii mi-s povară,
Iar, de mă vrei, în piept revarsă pară
Şi lacrimi adu-mi iarăşi pe sub pleoape!
Şi de-i adevărat, Amor, că viaţa
Îţi duci cu-a noastre lacrimi dulci-amare,
Într-un bătrân speranţe nu-ţi mai pune:
Mi-i sufletul spre-alt ţărm întors cu faţa
Şi-mi face pietatea apărare;
Cu greu mai scoate flăcări un tăciune."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu